بلاگ

نحوه کنترل حرکتی زنجیر در ماشین آلات راهسازی و معدنی

در ماشین آلات متحرک بدون چرخ به دلیل نبود لاستیک و سیستم فرمان، تغییر مسیر به نظر پیچیده می‌رسد، اما در حقیقت چرخش و تغییر جهت در این ماشین آلات یک فرمول بسیار ساده دارد. دو محور در دو طرف ماشین قابلیت عملکرد مستقل دارند! بنابراین برای تغییر مسیر کافی است یکی از این محورها بر خلاف جهت محور دیگری حرکت کند. برای ماشینِ در حال حرکت نیز اگر یکی از محورها با سرعت کمتری نسبت به دیگری حرکت کند، تغییر مسیر در حرکت حاصل می شود.


کنترل حرکت زنجیر در ماشین آلات راهسازی و معدنی مانند بیل مکانیکی و بولدوزر از مهم ترین موارد است زیرا این کنترل،نقش اصلی و اساسی در حرکت و کارایی دستگاه ها دارد.در ادامه این مقاله به نحوه کنترل و نگهداری زنجیر در این ماشین آلات پرداخته می شود.

بولدوزر

در مورد بولدوزرها کشش زنجیر یکی از موارد مهم در نگهداری است. برای افزایش کشش زنجیر می توانیم به گریس زدن ادامه دهیم تا مقدار فاصله S به صفر برسد؛شل بودن زنجیر نشان‌دهنده خوردگی بیش از حد پین‌ها و بوش‌ها است که نیاز به چرخاندن یا تعویض آن‌ها دارد.

Z

بیل مکانیکی

برای بیل‌های مکانیکی زنجیر دار، کنترل حرکتی شامل تنظیم کشش زنجیر و بررسی میزان سفتی و شلی زنجیرها است. میزان سفتی زنجیرها باید به طور دوره‌ای چک شود تا از کارکرد صحیح و ایمنی اطمینان حاصل شود. در زمان‌هایی که هوا سرد است و احتمال آن می‌رود که روغن داخل رولیک‌ها بریزد، قبل از حرکت دادن دستگاه باید دستگاه را به حالت جک داد و این کار را برای هر دو زنجیر و در هر دو جهت انجام داد.

9k=
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید