بلاگ

خرید بیل مکانیکی کارکرده و دست دوم

gNwV9GhdKH1lQAAAABJRU5ErkJggg==

برای افراد و شرکت‌های فعال در حوزه راهسازی و معدن بسیار پیش می‌آید که به هر دلیلی مثل کمبود بودجه، عدم واردات دستگاه‌های جدید با یک برند خاص و … قصد خرید بیل مکانیکی دست دوم داشته باشند. بدیهی است که برای اطمینان از خرید و گارانتی و تضمین خرید ماشین آلات دست دوم سالم و با بهترین عملکرد، باید چند ویژگی مهم ماشین آلات را مد نظر قرار داد و معیارهای خرید بیل مکانیکی کارکرده را یک به یک بررسی نمود. قبل از هر کاری باید با انواع بیل مکانیکی و اجزای مختلف آن و روش‌های مختلف استفاده از بیل مکانیکی آشنا شد تا متناسب با آن بتوان خرید بهترین بیل مکانیکی را به ثمر رساند. قبلاً در این مقاله در مورد انواع و اجزای بیل مکانیکی ها صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه مطلب حاضر، حتماً آنرا بخوانید.

زمانی که تصمیم به خرید بیل مکانیکی دست دوم می‌گیرید همانند خرید سایر دستگاه‌ها و ماشین آلات کارکرده و دست دوم دیگر، مهمترین مسئله سلامت بخش‌های مختلف بیل مکانیکی است. چه بخواهید بیل مکانیکی دست دوم را از فروشنده داخلی بخرید و چه بخواهید آنرا از کشور دیگری و از طریق واردات خریداری کنید، سعی کنید اطلاعات مشخصی را در خصوص وضعیت سلامت قطعات بیل مکانیکی از فروشنده خود دریافت کنید.

مهمترین نکات در خرید بیل مکانیکی دست دوم و کارکرده

1. اولین کاری که باید انجام دهید تحقیق است. شما نمی دانید که آیا بیل مناسب خریداری می کنید یا نه، مگر اینکه از قبل تحقیق کرده باشید. شما باید بدانید که برای انجام کار خود به چه چیزی نیاز دارید تا بتوانید مستقیماً به دنبال ماشین مناسب باشید. هنگامی که بیل مکانیکی مورد نظر خود را پیدا کردید باید در مورد آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید که واقعاً می تواند کاری را که شما می خواهید انجام دهد یا خیر. برای این کار شما ابتدا باید با انواع مختلف بیل مکانیکی آشنا شده باشید.

 

2. تاریخچه را بررسی کنید. نکته بعدی بررسی سابقه سرویس دستگاه است. بیل مکانیکی‌ای که به خوبی نگهداری می شود و به طور منظم سرویس می شود، باید سابقه سرویس خود را به وضوح ثبت کند. معمولاً شرکت‌هایی که مالک تعداد زیادی از ماشین آلات مختلف هستند و از آنها در کارهای مختلف (صنعتی، عمرانی، انرژی، معدنی، راهسازی و …) استفاده می‌کنند، یک واحد نگهداری و تعمیرات دارند که تمامی اطلاعات مربوط به سابقه تعمیرات و به روز رسانی دستگاه‌ها و قطعات یدکی آنها را در بانک اطلاعاتی خود ثبت و ضبط می‌کنند.

اما اگر بیل مکانیکی مد نظر شما سابقه سرویس را در دسترس نداشته باشد، این خود می‌تواند نشانه این باشد که دستگاه به درستی سرویس نشده و می‌تواند مشکلات اساسی به همراه داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که فقط به دلیل نداشتن اسناد و مدارک سوابق تعمیرات، بلافاصله یک دستگاه را از لیست خرید خود حذف نمایید.

3. دستگاه را بازرسی کنید. همیشه قبل از تصمیم گیری به خرید، خودتان همراه با یک مکانیک متخصص و خبره دستگاه را به طور کامل بازرسی کنید. بیل مکانیکی تقریباً برای هر شرکتی یک نوع سرمایه گذاری عظیم محسوب می‌شود. چندین بخش مهم بیل مکانیکی وجود دارد که همیشه باید قبل از خرید بررسی شوند. فهرست بخش‌های مهم قابل بررسی بیل مکانیکی شامل موارد زیر می‌شود:

مایعات ماشین و نمونه روغن:

هنگام بررسی مایعات و روغن ها، بهتر است چند نمونه از آنها بگیرید و آنها را بررسی نمایید. تمام مایعاتی که دستگاه را راه‌اندازی می‌کند (روغن‌ها و خنک‌کننده‌ها) باید تمیز باشند و بوی عجیبی از آنها متصاعد نشود. اگر خنک کننده موتور کدر یا کثیف است این خود نشان می دهد که ممکن است مشکلات سیستم خنک کننده وجود داشته باشد. اگر روغن موتور خاکستری یا آبکی است، احتمال مشکلات موتور وجود دارد. حتماً نمونه روغن قطعات اصلی مانند درایو نهایی، مخزن هیدرولیک و .. را آزمایش کنید.

2Q==

کابین:

صندلی باید در وضعیت خوبی باشد تا بتوانید از دستگاه به مدت طولانی استفاده کنید. بررسی کنید که کابین دارای اتصالات ROPS یا FOPS کافی است تا توانایی استحکام اتاق کابین را داشته باشد. این امر به ویژه در محل‌های سخت یا هرجایی که احتمال ریزش آوار یا مواد بر روی بیل مکانیکی در حین کار وجود دارد بسیار مهم است. اطمینان از سالم بودن همه لوازم جانبی ضروری است. برخی از مهمترین آنها عبارتند از سیستم تهویه مطبوع، رادیو UHF و دوربین‌ها و انواع و اقسام کنترلرهای داخل کابین بیل مکانیکی. علاوه بر این شما باید مانیتورها را نیز بررسی کنید تا از کار کردن و نمایش اطلاعات دقیق اطمینان حاصل کنید.

2Q==

زیربندی بیل مکانیکی:

یکی از گران‌ترین قسمت های با بیل مکانیکی، زیربندی آن است. هزینه های تعمیر و نگهداری و تعویض می‌تواند در طول زمان افزایش پیداکند بنابراین بسیار مهم است که قبل از خرید یک بیل مکانیکی کارکرده، یک بازرسی کامل از زیربندی انجام دهید. در بیل مکانیکی با چرخ لاستیکی ، باید چرخ ها و لاستیک ها را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید بلافاصله پس از خرید نیازی به تعویض نداشته باشند.

قطعات هیدرولیک:

بهتر است بیل مکانیکی را در حال کار کردند و زیر بار ببینید تا بتوانید تأیید کنید که هیدرولیک ثابت است و هیچ ارتعاشی و صداهای عجیب و غریب وجود ندارد. اگر کارکردن آن آرام و روان نباشد، ممکن است مشکلات فنی مختلفی وجود داشته باشد. چیزی به اندازه یک سوراخ در حد یک پین در خط هیدرولیک می تواند مشکلات زیادی را در عملکرد ماشین ایجاد کند.

به احتمال زیاد می‌خواهید اتصالات و ابزار مختلفی را در آینده به بیل مکانیکی خود متصل کنید. پس جریان‌های هیدرولیکی بیل مکانیکی انتخابی شما مهم است. همچنین درمورد گزینه‌های کوپلر دستگاه از فروشنده سؤال کنید. سیستم هیدرولیک مرکزی، عملکرد ماشین را افزایش می‌دهد. برخی بیل مکانیکی‌ها دارای سیستم هیدرولیک هوشمند (CIHS) هستند؛ یک دریچه کنترل بزرگ‌تر و شیرهای برقی جدید که با افزایش نیروی شکست، افزایش قدرت بالابری و بهبود واکنش‌پذیری کمک می‌کند.

Z

رانندگی نهایی:

توصیه می کنیم با یک رانندگی کامل، نشتی و آلودگی بیش از حد دستگاه را بررسی کرده و سطح روغن را دوبار بررسی نمایید. همچنین باید مطمئن شوید که بیل مکانیکی به سرعت واکنش نشان می‌دهد و احساس نمی‌کنید که دچار مشکل شده باشد.

2Q==

پین و بوش:

ناحیه ای که اغلب توسط خریداران بیل مکانیکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، میزان ساییدگی پین‌هاو بوش‌های دستگاه است. اگر سایش در اطراف اینها بیش از حد باشد نشان دهنده این است که در طول عمر بیل، مراقبت درستی از آن انجام نشده است.

2Q==

لوازم جانبی و ضمائم دستگاه:

اگر از یک بیل مکانیکی استفاده می کنید که دارای لوازم جانبی است، بهتر است همه اتصالات جداگانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید بیش از حد فرسوده یا ترک خورده نیستند و اندازه آنها مناسب بیل مکانیکی است.

4مشورت با متخصص. همه کسانی که بیل مکانیکی دست دوم خریداری می کنند متخصص نیستند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در صورت نیاز با یک متخصص که با انواع بیل مکانیکی آشنا است مشورت نمایید. در غیر این صورت هرکسی که تجربه زیادی در زمینه بررسی بیل مکانیکی داشته باشد و بتواند به شما مشاوره درستی بدهد که به آن اعتماد دارید گزینه مناسبی است.

5تست رانندگی. بیل مکانیکی را حتماً در رانندگی و در عملکرد آزمایش کنید. تنها راهی که می توانید بفهمید دستگاه مورد نظر شما برای شما مناسب است یا خیر، آزمایش کارکرد آن است. یک روش عالی برای بازرسی مناسب دستگاه! زیرا می توانید هیدرولیک، لوازم جانبی و کابین را آزمایش کنید.

6هزینه های جاری نگهداری را در نظر بگیرید. در اکثر موارد باید هزینه تعمیرات، نگهداری منظم و حتی مواردی مانند سوخت و کابین اضافی را در نظر داشته باشید. نگهداری مناسب از تجهیزات شما نه تنها طول عمر آن را افزایش می دهد، بلکه فروش مجدد آن را در مواقعی که دیگر نیازی به آن ندارید آسان می کند.

7 . سابقه فعالیت ماشین. در خرید بیل مکانیکی دست دوم و کارکرده بررسی این موضوع نشان می‌دهد که آیا دستگاه در حد استاندارد قابل‌قبولی نگهداری شده و از آن استفاده شده است یا خیر. کلید به حداکثر رساندن عمر هر ماشینی تعمیر و نگهداری آن و ثبت سوابق مربوطه است.میزان سرمایه‌گذاری شما برای خرید. ورود به بازار بدون تعیین بودجه مشخص می‌تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. بیل مکانیکی کالایی گران است و برخی از مدل‌های بزرگتر قیمت بسیار بالاتری دارند. بنابراین رفتن به بازار با بودجه از پیش مشخص شده، کار را برای شما آسانتر می کند.

9 . وزن و اندازه دستگاه. در خرید بیل مکانیکی دست دوم باید دستگاهی را انتخاب کنید که به لحاظ وزن و اندازه متناسب با نیاز شما باشد. بیل مکانیکی‌های زنجیری که رایج‌ترین نوع بیل مکانیکی در ایران است از لحاظ اندازه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

مینی (صفر تا شش تن)، سایز متوسط (6 تا 10 تن) و سایز استاندارد (10 تا 90 تن)

10 . حمل و نقل. در خرید بیل مکانیکی دست دوم موضوع حمل و نقل همیشه مهم است. تریلری که قرار است بیل مکانیکی را حمل کند یا محدودیت وزن و ارتفاعی که در جاده‌ها وجود دارد را باید در نظر بگیرید. خرید بیل مکانیکی با اندازه مناسب برای کارکرد و محدوده جغرافیایی شما بسیار مهم است. زیرا هزینه‌های حمل و نقل جانبی بسیاری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.

 

سخن نهایی در خرید بیل مکانیکی دست دوم و کارکرده اینکه یک بیل مکانیکی قدرتمند ابزاری عالی برای انجام بسیاری از کارهاست، اما همه بیل مکانیکی‌ها یکسان نیستند. پس در مورد نوع و اندازه بیل مکانیکی که با نیازهای شما نیز مطابقت دارد حسابی فکر کنید. همچنین در خرید دستگاه‌های دست دوم و کارکرده، هزینه‌های پنهان را فراموش نکنید. علاوه بر این نگهداری از بیل مکانیکی و استفاده صحیح از آنها برای اطمینان از طول عمر تمام تجهیزات سنگین بسیار مهم است. در نهایت، انتخاب فروشنده‌ای که قابل‌اطمینان باشد و تمام نکات گفته شده را رعایت کند و مرحله به مرحله آنها را با خریدار چک کند بسیار مهم است.

چنانچه یک یا چند دستگاه بیل مکانیکی در اختیار دارید و در جستجوی قطعات یدکی بیل مکانیکی ساخت برندهای مطرح جهان همچون کوماتسو، کاترپیلار، هیوندای و … هستید، کافی است با کارشناسان واحد فروش شرکت آتا تجارت سلوط تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط