بلاگ

لاستیک یا تایر ماشین سنگین

wH648w2ZQyZ7qAAAAAElFTkSuQmCC

لاستیک یا تایر ماشین سنگین

همانطور که میدانید تایر یک نوع چرخ از جنس لاستیک است که ماشین آلات سنگین روی شاسی متصل آن قرار گرفته و با استفاده از آنها جابجا می‌شوند. تایر ماشین سنگین همواره با سطوح مختلف زمین در تماس است و با کاستن از لرزش‌های ناشی از ناهمواری‌های مسیر و انتقال بار وارده، چرخش چرخ و جابه‌جایی وسیله ی نقلیه را آسان می‌کند.

بیشتر تایرها با هوا پر می‌شوند و از لاستیک یا پلاستیک ‌های فرآوری‌شده که کشسان هستند ساخته می‌شوند. تار و پود درون تایرها از سیم یا نخ ساخته می‌شود.

7uLn2pEoHGIS+YyBupUMBysRtLYso0Olwusv4mJTywrKsjzPVidb+b2crjCMbUM0kSc80KJMHzHtYHp3vCb5z76oX888qd9zawXwTWue8AAAAAElFTkSuQmCC

نقش لاستیک در ماشین آلات معدنی، راهسازی، عمرانی و صنعتی

لاستیک‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که در عملکرد این نوع ماشین‌ها کاربرد حیاتی و بسیار مهمی دارند. در ساخت لاستیک راهسازی، لاستیک صنعتی و یا لاستیک معدنی از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و مواد مصرفی با سختی و مقاومت بسیار بالا استفاده می‌شود. جنس این لاستیک ها به دلیل شرایط استفاده در محیط های غیر معمول و خاص باید سخت باشد و به همین دلیل این لاستیک ها از مقاومت سایشی بالا و مقاومت در برابر حرارت برخوردارند. نکته مهمی که در خرید انواع لاستیک‌های ماشین آلات راهسازی و معدنی باید در نظر گرفت این است که لاستیک‌ها یکی از پر مصرف ترین ادوات این نوع ماشین آلات راهسازی ومعدنی و علی الخصوص لودر، گریدر، دامپتراک و … به حساب می آید و به همین علت داشتن اطلاعات کافی در این زمینه بسیار مهم و اساسی می باشد. لاستیک‌ها آخرین حلقه در به حرکت درآوردن ماشین‌ها هستند و کارکرد و وظیفه بسیار مهمی دارند.

برخی از کارکردهای لاستیک ‌های معدنی و صنعتی عبارتند از:

1- انتقال قدرت حاصل از حرکت موتور و دستگاه به سطح زمین جهت جابجایی

2- جذب ضربات و ناهمواری‌های بر روی سطح جاده

3- حفظ اصطکاک بین دستگاه و جاده و در عین حال حفظ چسبندگی

QczfsNTP4vP3AAAAABJRU5ErkJggg==

ویژگی‌های لاستیک راهسازی ومعدنی

لاستیک لودر یا لاستیک راهسازی و معدنی از نوع لاستیک های بزرگ و قوی هستند که باعث افزایش قدرت تحرک و سرعت لودرها و دامپتراک‌ها و این گونه ماشینها می‌شوند. فشار وارده بر زمین توسط این لاستیک ها کم بوده و می‌توان این فشار را با تغییر دادن میزان باد موجود در لاستیکها تغییر داد. با این همه سختی و جنس بدنه این لاستیک ها بایدتوجه داشته باشیم که در زمین‌های دارای سنگهای تیز امکان آسیب دیدن این لاستیک ها وجود دارد. درضمن در زمینهای خیس و گل آلود نیز کار کردن با لودر چرخ لاستیکی سخت و مشکل است. البته می‌توان با تهیه زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیک ها از این مشکل جلوگیری کرد. این زنجیرها برای افزایش اصطکاک لاستیک ها با سطح زمین استفاده می‌شوند. نوعی از لاستیک های جدید ساخته شده‌اند که دارای آج‌های خیلی ضخیم و کلفت هستند و می‌توانند درمناطق سنگی نیز کار کنند. این لودرها در دو نوع معمولی و کمرشکن تولید می‌شوند.

YyyiVLBeRUOR13GaHN+fl3rwYNHMQD8D9M5PH5HgJJ0AAAAAElFTkSuQmCC

عوامل مؤثر در مدت استفاده و زمان تعویض لاستیک‌ها:

1.ساعت کارکرد ماشین های راهسازی که به نوعی معادل مسافت طی شده دستگاه است. این عامل بستگی به نوع و جنس لاستیک و شرکت تولید کننده آن دارد و معمولاً در بروشور لاستیک‌ها درج می‌گردد و میزان عمر مفید لاستیک بر حسب ساعت یا کیلومتر کارکرد به خریدار اعلام می‌گردد.

2.عمر لاستیک یا مدت زمان طی شده از تاریخ تولید لاستیک: استفاده از لاستیک هایی که تاریخ انقضای آنها گذشته است بسیار خطرناک است. بیشتر تولیدکنندگان این محصول عمر مفید یک لاستیک را 4 تا 6 سال از زمان تولید اعلام می‌کنند و حتی اگر لاستیک به عنوان زاپاس نیز مورد استفاده قرار گیرد نیازمند تعویض است؛ زیرا خطرات جبران ناپذیری مثل ترکیدگی هنگام استفاده را به دنبال دارد. پس بهتر است زمان بندی تعویض به موقع لاستیک رعایت شود و حتماً به خاطر داشته باشید که تنها با رؤیت آج و گوشت لاستیک نمی توان تاریخ انقضای آن را درست ارزیابی نمود، بلکه باید از شرکتهای معتبر خریداری نمود.

اهمیت توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضای لاستیک

ساختار شیمیایی لاستیک‌‌ها در اثر زمان و عوامل محیطی مانند گرما، سرما و نور دچار تغییرات می‌شود و این امر منجر به فرسایش و تجزیه جداره‌های پلیمری و همچنین کاهش شدید خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت لاستیک می‌گردد و در انتها منجر به شکنندگی و فرسایش شدید آن می‌شود.

2Q==

شرکت آتا تجارت سلوط به عنوان واردکننده لاستیک ماشین آلات معدنی و راهسازی مثل لودر، دامپتراک، جرثقیل و غیره و نماینده انحصاری آی‌تی‌آر ایتالیا یکی از بهترین تولیدکنندگان لاستیک ماشین سنگین در دنیا می باشد. برای استعلام قیمت و خرید انواع لاستیک، شما می‌توانید با کارشناسان واحد فروش این شرکت در تماس باشید. راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط