بلاگ

انواع بیل مکانیکی و کاربرد آنها

بیل مکانیکی یکی از پر کاربرد ترین ماشین آلات راهسازی و معدنی و ساختمانی است. قبل از آشنایی با انواع این دستگاه، باید به طور خلاصه با اجزای بیل مکانیکی آشنا شد. این نوع ماشین معمولاً برای حفاری و حمل و جابجایی استفاده می‌شود و از بازو، باکت و کابین گردان در قسمت بالا و زنجیر یا چرخ لاستیکی در قسمت پایین تشکیل می‌شود.

ابزارهای زیادی وجود دارند که در انتهای بوم و بازوی بیل مکانیکی وصل می‌شوند و هر کدام کارکرد متفاوتی به دستگاه می‌دهند. تعدادی از این ابزارها عبارتند از سنگ شکن هیدرولیکی، چکش هیدرولیکی (پیکور)، کاتر، قیچی، چنگال، کوپلر و … که هر یک با توجه به کارکردشان در سایزهای مختلفی در بازار یافت می‌شوند.

  • بیل مکانیکی چرخ زنجیری

بیل مکانیکی چرخ زنجیری یا خزنده تقریباً در همه بخش‌ها کاربرد دارد. این بیل مکانیکی به‌جای چرخ همانند تانک بر روی دو زنجیر چرخان حرکت می‌کند. اگر به فکر خرید بیل مکانیکی نو یا دست دوم برای مناطق شیب‌دار، ناهموار یا گل‌آلود هستید این نوع بیل مکانیکی بهترین گزینه است. بیشتر بیل مکانیکی های موجود در ایران هم از این نوع است.

Z
  • بیل مکانیکی چرخ لاستیکی یا چرخ دار

تفاوت این بیل مکانیکی با بیل مکانیکی چرخ زنجیری تنها در نوع چرخ آنهاست. این نوع بیل مکانیکی به خاطر چرخ‌هایی که دارد بیشتر مناسب مناطق صاف مثل آسفالت و بتن است.

2Q==
  • بیل مکانیکی با بوم بلند

در بازار به این نوع بیل مکانیکی که بوم و بازوی بلندی دارد «بیلِ بوم بلند» می‌گویند و همین ویژگی باعث می‌شود کارهای بیشتری انجام دهد و برای کار در ناحیه‌هایی که دسترسی به آنها راحت نیست (مثل کندن زمین زیر آب و حفر گودال‌های عمیق) دسترسی داشته باشد. ابزارهای متعددی هم می‌توانند به بازوی این بیل مکانیکی وصل شوند که در خرید بیل مکانیکی باید به آن توجه کنید و ابزار متصل شونده مناسب را همراه با ماشین خریداری نمایید.

9k=
  • بیل مکانیکی هیدرولیکی شاول

شاول برای معدن و پروژه‌های حفاری سنگین مناسب است. اندازه این بیل مکانیکی بسیار بزرگ بوده و قوی‌ترین و قدرتمندتین نوع بیل مکانیکی است که معمولاً در پروژه‌های معدنی که نیاز به حمل سنگ‌های بزرگ و مواد سنگین دارند استفاده می‌شود.

9k=
  • بیل مکانیکی دراگلاین

یکی دیگر از بیل مکانیکی‌های بزرگ، بیل مکانیکی دراگلاین است که از اندازه استاندارد بیل مکانیکی بزرگتر بوده و از یک سیستم طناب بالابر برای بالا و پایین بردن سطل (باکت) و کشیدن آن استفاده می‌کند. در واقع نحوه کار آن بدین صورت است که اپراتور دراگلاین، سطلِ بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در حین کشیدن آن به سمت ماشین آن را از خاک پر می‌نماید. در میان انواع بیل مکانیکی، دراگلاین برای حفاری در زیر آب بسیار مناسب بوده و در ساخت بنادر و اسکله‌ها، استخراج معادن سطحی، حفاری عمیق، جاده سازی و عملیات زیر آب از آن استفاده می‌شود

Z
  • بیل مکانیکی بکهو (Back Hoe Loader)

به آن لودر بکهو هم می‌گویند و ترکیبی از لودر و بیل مکانیکی است. در این ماشین یک باکت با تیغه بزرگ در جلو و یک بوم و بازو و باکت در پشت متصل می‌شود. باکت جلویی بکهو برای هم سطح کردن یا هل دادن موادی چون شن و ماسه استفاده می‌شود. بوم و بازویی که در پشت قرار دارد نیز کاربرد مشابهی دارد با این تفاوت که به جای امکان چرخش 360 درجه، تنها 205 درجه توانایی چرخش دارد. از این دستگاه یشتر درکارهای ساخت و ساز استفاده شده و بکهو به عنوان یک ماشین ساختمانی شناخته می‌شود.

9k=
  • مینی بیل مکانیکی

مینی بیل مکانیکی هم می‌تواند به‌صورت چرخی و هم زنجیری و با وزن عملیاتی بین یک تا هفت تن باشد. مینی بیل مکانیکی ها به خاطر اندازه و وزن، بیشتر برای مناطق شهری استفاده می‌شوند.

مینی بیل مکانیکی هم می‌تواند به‌صورت چرخی و هم زنجیری و با وزن عملیاتی بین یک تا هفت تن باشد. مینی بیل مکانیکی ها به خاطر اندازه و وزن، بیشتر برای مناطق شهری استفاده می‌شوند.

9k=

 

در صورتیکه در جستجوی قطعات یدکی هر یک از انواع بیل مکانیکی ساخت برندهای مطرح جهان همچون کوماتسو، کاترپیلار، هیوندای و … هستید، کافی است با کارشناسان واحد فروش شرکت آتا تجارت سلوط تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید