بلاگ

پیکور یا چکش هیدرولیک چیست؟(قسمت اول)

چکش هیدرولیک یا «پیکور» یک نوع از چکش های مکانیکی عمرانی بسیار پرکابرد است که امکان نصب روی انواع بیل مکانیکی را دارد و همیشه به صورت لوازم جانبی بیل مورد استفاده قرار می گیرد. نصب چکش هیدرولیک (پیکور) به جای باکت بیل مکانیکی این امکان را فراهم می‌کند که سطوح و احجام سنگی یا بتنی را که بنا به دلایلی نمی‌توان با مواد منفجره و یا کمپرسور تخریب کرد، به وسیله مجموع این دو ابزار (بیل و چکش) تخریب کرد. استفاده از چکش هیدرولیک (پیکور) هر روز در صنایع معدنی، راهسازی و عمرانی در حال افزایش است.

پیکور توانایی تخریب بسیار بالایی دارد، تا جایی که هر گونه سنگ طبیعی و مصنوعی را تخریب نموده و به غیر از مصافی همچون صنایع معدنی و جاده‌سازی، در مصارف شهری مربوط به راهسازی، خیابان‌سازی، تعمیرات پیاده‌روها ، کارهای عمرانی و ساختمانی، تخریب ساختمان‌ها و سازه‌ها و خرد کردن بتن و آسفالت و کندن زمین های سخت برای تعمیرات مسیرهای آب و فاضلاب و گاز و خطوط زیر زمینی برق و مخابرات کاربرد دارد.

پیکور متناسب با سایز بیل هیدرولیکی استفاده می‌شود. معمولاً در کارهای شهری از چکش سایز کوچک و متوسط و در مصارف سنگ شکن از چکش با سایزهای بزرگ استفاده می‌گردد. در استخراج از معادن بزرگ ابتدا از مواد منفجره استفاده می‌کنند تا صخره‌های بزرگ به تکه‌های کوچکتری تقسیم شده، سپس با استفاده از پیکور متصل به بیل مکانیکی، آن قطعات را هم به تکه های کوچکتر تقسیم می‌کنند تا حمل و نقل سنگ‌ها آسان‌تر شده و مواد معدنی به شکل کوچکتر تحویل کارخانه‌های ذوب مواد معدنی گردد.

از مهمترین کاربردهای پیکور می‌توان به خرد کردن صخره های بزرگ، کندن صخره از کوه، تخریب سازه‌های بتونی، آسفالت جاده‌ها ،کارهای مرتبط با حفاری تونل و بطور کلی انجام عملیات تخریبی اشاره نمود.

IMG 0811 removebg preview 1

اجزای چکش هیدرولیک یا پیکور:

پیکور از بخشها و اجزای مختلفی تشکیل شده که این اجزا عبارتند از: سیلندر، سر سیلندر، مته، قلم (استیک) ، پیستون، اکومولاتور (که خود شامل یک رگولاتور است)، سوپاپ و بلوک سوپاپ.

 

چکش هیدرولیکی چگونه کار می کند؟

چکش هیدرولیکی نصب شده بر روی بیل مکانیکی با حرکت پیستون و ضربه زدن به قلم پیکور، نیرویی آنی به سنگ، بتن و یا هر جسم سخت دیگر وارد می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. حرکت پیستون در سیلندر توسط روغن هیدرولیکی که با شیلنگ‌های هیدرولیکی از بیل مکانیکی دریافت می‌گردد انجام می‌گیرد. به این صورت که روغن هیدرولیک به قسمت جلویی پیستون منتقل شده و باعث می‌شود پیستون به طرف بالا حرکت کند. وقتی پیستون به بالاترین نقطه‌ی مشخص شده می‌رسد، روغن از طریق کانال‌های تعبیه شده به رگولاتور منتقل می‌شود و با توجه به سختی هدف شدت و سرعت ضربه را تغییر می دهد. برای نصب بر روی بیل مکانیکی نیاز به یک سوپاپ پایه می‌باشد تا نصب آن محکم و ایمن شود. به علت ایجاد ضربات زیاد (در اثر ضربات متوالی روغن هیدرولیک) در مدار هیدرولیک، نصب سیستم چکش هیدرولیکی(پیکور) باید بصورت استاندارد طبق دستور العمل شرکت سازنده انجام گیرد.

نکات ایمنی در استفاده از چکش هیدرولیک

  1. هنگام استفاده از پیکور و یا هنگام تعمیرات و سرویس کاری باید به نکات ایمنی توجه کامل شود.
  2. در هنگام استفاده از چکش هیدرولیکی، قلم پیکور به شدت داغ میشود و باید از دست زدن به نوک قلم اجتناب کرد.
  3. هنگام گازگیری هد بالایی، باید توجه داشت که ممکن است در اثر فشار گاز پیستون در سیلندر حرکت کند و به قلم ضربه بزند. پس باید در هنگام گازگیری از ایستادن در جلوی قلم خودداری کرد.
  4. در هنگام تعمیر و قبل از باز کردن پیچ های بلند چکش هیدرولیکی (پیکور)، ابتدا باید گاز چکش را خالی کرد. زیرا ممکن است به هنگام باز کردن پیچ‌ها هد بالایی بر اثر فشار گاز به بیرون پرتاب شده و موجب بروز حادثه شود.
  5. هنگام جدا کردن چکش از بیل مکانیکی، باید توجه داشت که ابتدا شیرهای هیدرولیک بغل استیک (قلم) بیل مکانیکی بسته شوند.
  6. هنگام کار با پیکور بهتر است همیشه به حالت عمود بر روی جسم مورد نظر باشد و در صورت نیاز، در مدت زمان کمی به حالت مورب باشد.
  7. هنگام کار با چکش هیدرولیک،راننده بیل مکانیکی باید توجه داشته باشد که به مدت طولانی در یک نقطه از چکش هیدرولیکی استفاده نکند. بهتر است پس از حدود 20 الی 30 ثانیه، ضربه زدن را متوقف کرد و پس از چند ثانیه مجددا شروع به کار نماید. این کار باعث می‌شود عمر پیستون و قلم طولانی‌تر شود و از قارچی شدن سر پیستون و ته قلم جلوگیری گردد. همچنین باعث جلوگیری از افزایش حرارت سیل کیت چکش هیدرولیکی شده و عمر پکینگ اورینگ را افزایش می‌دهد.
  8. هنگام کار با چکش هیدرولیکی، فشار بیل مکانیکی روی پیکور نباید آن قدر زیاد باشد که جلوی بیل مکانیکی بلند شود و نباید به قدری کم باشد که قلم حالت خلاصی داشته باشد.

در مقالات بعدی باز هم در مورد پیکور و امکانات و قابلیت‌های صحبت خواهیم نمود. لازم به ذکر است جهت تهیه و یا استعلام قیمت پیکور ITR و قلم آن در سایزهای مختلف می‌توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت آتا تجارت سلوط در تماس باشید. راه‌های ارتباطی با کارشناسان فروش در این صفحه در اختیار شما قرار گرفته است. همانطور که حتماً می‌دانید این شرکت واردکننده قطعات یدکی ماشین آلات معدنی و راهسازی مثل لودر، گریدر، بیل، بولدوزر و … و نماینده انحصاری محصولات ITR ایتالیا در ایران می‌باشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط