بلاگ

دنده اسپراکت چیست و چه کار می کند

دنده اسپراکت یک قطعه کلیدی در ماشین آلات معدنی، راهسازی و کشاورزی است و نقش مهمی در انتقال نیرو ایفا می‌کند. وظیفه اصلی و کارکرد این قطعه که نوعی چرخ دنده است انتقال نیرو از چرخ‌های عقب به زنجیرها برای حرکت دادن ماشین‌هایی مثل بیل مکانیکی، بلدوزر و امثالهم است. البته دنده اسپراکت به دلایل مختلفی از جمله افزایش زمان انتقال قدرت، تنظیم سرعت، تغییر جهت حرکت یا انتقال حرکت از یک محور به محور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد

جنس این دنده‌ها از آلیاژهای فولادی با کیفیت بالا و مقاوم در برابر فرسایش است و طراحی دایره‌ای شکل با قطر داخلی بالا و دندانه‌های برجسته به آنها اجازه می‌دهد تا با دندانه‌های سایر دنده‌ها هماهنگ شده و در حین چرخش، قدرت را از یک دنده به دنده دیگر انتقال داده و در نهایت ماشین قدرت لازم برای جابجایی بار زیاد و سنگین را داشته باشد و به قول معروف بار را تحمل کند. معمولاً در هر بیل مکانیکی دو دنده اسپراکت وجود دارد که روی پوسته هیدروموتور نصب می‌شود.

دنده اسپراکت به دلیل تماس مستقیم با زمین و اصطکاک بالا بسیار مستعد فرسایش و خرابی زودهنگام است با این حال در صورت نگهداری مناسب و انجام مراقبت‌های لازم می توان عمر مفید آنها را افزایش داد.

نوعی از دنده اسپراکت نیز وجود دارد که از مواد پلاستیکی ساخته شده و مناسب کاربردهای خاص مانند اسباب‌بازی‌ها یا دستگاه‌های خانگی است که باید وزن کمی داشته و سبک و کم‌صدا باشند.

Picsart 24 03 10 11 59 00 819

دنده‌ اسپراکت معمولاً از قطعات غیرقابل حرکت و ثابت ساخته شده و در داخل غلافی به نام هاپ قرار می‌گیرد. این قطعات بر روی یک محور مشترک قرار گرفته‌ و در یک جهت می‌چرخند و در جهت مخالف هم قفل می‌ شوند. این دنده باعث می‌ شود تا در یک جهت، حرکت از طریق دنده به سمت محور انتقال یافته و در جهت مخالف، قفل شود و حرکت از سمت محور به سمت دنده انتقال نیابد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید